1.1
Konsep
Aqidah
1.1.1
Kefitrahan
Beraqidah
Takrif Akidah
1.
Pengertian Bahasa
-
Kalimah akidah
berasal daripada Bahasa Arab yang berakar umbi daripada kalimah: عقد ، يعقد ، عقدا وعقيدة yang bermakna ikat (dengan ketat), mengikat dan ikatan yang
kukuh, juga bermakna perjanjian.
-
Al-Quran kerap
menggunakan perkataan ini seperti firman Allah : (S. al-Nisa’ : 33)
....tûïÏ%©!$#ur
ôNys)tã
öNà6ãZ»yJ÷r&
......ÇÌÌÈ
33.
…dan mana-mana orang Yang kamu telah membuat ikatan setia Dengan mereka (untuk
bantu-membantu Dalam masa kecemasan dan kesusahan)….
2.
Pengertian Istilah
-
Ibn Taimiyah : Perkara yang dibenarkan oleh
jiwa, hati menjadi tenang kepadanya, beroleh keyakinan di kalangan ahlinya
serta tidak bercampur dengan sebarang keraguan.
-
Imam Ghazali : Berpegang dan membenarkan di
dalam hati secara yakin dan pasti tanpa sebarang keraguan.
-
Kepercayaan yang pasti dan keputusan yang
muktamat tidak bercampur dengan syak atau keraguan pada seseorang yang
berakidah sama ada akidah yang betul atau sebaliknya.
-
kesemua takrif
tentang akidah ini menjurus kepada satu
asas iaitu: membenarkan dan mengiktiraf dengan sepenuh hati tanpa sebarang
pengubahsuaian atau kompromi terhadap Allah dan rasul-Nya yang tersemat erat di
dalam hati sanubari.
Akidah Islam
-
Akidah Islam ialah kepercayaan dan keyakinan
terhadap Allah sebagai rabb dan ilah serta beriman dengan nama-namaNya dan
segala sifat-sifatNya juga beriman dengan adanya malaikat, kitab-kitab, para
Rasul, Hari Akhirat dan beriman dengan taqdir Allah sama ada baik atau buruk
termasuk juga segala apa yang dating dari Allah. Seterusnya patuh dan taat pada
segala ajaran dan petunjuknya.
-
akidah Islam ialah keimanan dan keyakinan
terhadap Allah dan RasulNya serta apa yang dibawa oleh Rasul dan dilaksanakan
dalam kehidupan. Sumber utama akidah Islam datangnya daripada wahyu iaitu
al-Quran dan al-Sunnah
Ciri-ciri
Akidah
- Percaya kepada Allah, malaikat,
malaikat Nya, rasul rasulNya, kitab kitab Nya, hari akhirat, qadha’
dan qadar yang menjadi rukun iman.
- Aqidah yang berlandaskan dalil
dalil syariah dari al Quran dan al Sunnah yang menjadi asas agama Islam.
- Amal ibadat seseorang itu hanya
sah dan terima Allah adalah ibadat yang terbit dan datang dari aqidah yang
sahih.
- Amal ibadat yang bukan terbit
dari aqidah yang sahih adalah sia sia sahaja, iaitu tidak mendapat apa apa
balasan daripada Allah.
- Ciri ciri aqidah yang sahih
ialah mentauhidkan Allah, iaitu mengiktikadkan dengan iktikad yang pasti
dan tetap, Allah Taala itu Maha Esa dan tidak ada yang berhak disembah
selain daripada Allah.
- Sesuatu amalan dan ibadat yang
diterima Allah ialah amalan dan ibadat yang dikerjakan semata mata kerana
Allah secara khudhu, rughbah,ruhbah,hunnulillah,tazallul, dan ikhlas.
- Ciri ciri aqidah yang sahih
juga tidak bertolak ansur dalam penghayatan aqidah yang berlandaskan al
Quran dan al Sunnah supaya orang orang yang beriman dan Islam tetap di
atas dasar tauhid.
- Sikap tidak bertolak ansur
dalam penghayatan aqidah yang sahih merupakan suatu ketegasan dalam
mempertahankan agama Islam dan aqidah sahih itu.
- Rasulullah SAW dengan kekuatan
aqidahnya secara berterus terang dan berani menentang dan menolak cadangan
kafir Quraisy dan kaum Musyrikin yang mengajak Baginda menyembah berhala
mereka.
- Aqidah yang sahih adalah aqidah
yang berlandaskan “al Quran dan al Sunnah” uang diistilahkan “aqidah
ahli al sunnah wal jamaah” iaitu iktikad yang mengikut iktikad
Nabi Muhammad SAW dan kumpulan orang ramai.
Aqidah
Islam mengandungi ciri-ciri atau rukun-rukunnya yang asas. Ciri-ciri tersebut
dapat disimpulkan kepada tiga:
1.
Ma ‘rifahtullah (Mengenali Allah)
Mengenali
dan mengetahui serta beriman dengan Allah s.w.t, nama-nama Nya yang mulia serta
sifat-sifat Nya yang suci dari segala kekurangan. Antara cara untuk kita
meningkatkan keimanan terhadap Allah ialah dengan memerhatikan bukti-bukti yang
ada di alam ini.
2.
Ma‘rifatur Rasul ( Mengenali Kerasulan)
Mengenali
dan mempercayai rasul-rasul yang dipilih oleh Allah untuk menenima wahyu dan
menyampaikan syariat Nya serta menjadi pembimbing dan memimpin seluruh makhluk
menuju kepada jalan yang hak dan agama Allah yang sebenar, iaitu agama Islam.
3.
Ma‘rifahtul Ba‘thi ( Mengenali Hari Kebangkitan)
Mengetahui dan mempercayai
tetang Hari Kebangkitan iaitu hari di mana manusia dibangunkan dari kubur
masing-masing (dihidupkan sesudah mati), dikumpulkan dan dihisab segala amalan
adanya sirat al-mustaqim, syurga dan neraka.
Kedudukan
Akidah dalam Islam
-
Islam adalah merangkumi akidah dan syariah.
Akidah adalah sebahagian daripada islam, bahkan tanpa salah satu daripada
keduanya akan pincanglah status seseorang itu dan tidak layak bergelar muslim
yang sempurna
-
Akidah merangkumi segala amalan yang berbentuk
kepercayaan yang bersemi di dalam hati dengan yakin dan benar tentang wujudnya
Allah, para Rasul, Kitab, Malaikat, Hari Akhirat serta Qada’ dan Qadar.
-
Ciri yang paling penting dalam akidah ialah
Iman. Iman mempunyai hubungan yang rapat dengan Islam dan kedua-duanya sering
digandingkan bersama untuk memenuhi Islam seseorang.
-
Dalam ajaran
Islam, aqidah memiliki kedudukan yang sangat penting. Ibarat suatu bangunan,
aqidah adalah pasaknya, sedangkan ajaran Islam yang lain, seperti ibadah dan
akhlak, adalah sesuatu yang dibangun di atasnya. Rumah yang dibangun tanpa
pasak adalah suatu bangunan yang sangat rapuh.
-
aqidah yang
benar merupakan landasan (asas) bagi tegak agama (din) dan diterimanya suatu
amal. Allah swt berfirman,
فَمَنْ
كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلاَيُشْرِكُ
بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا.
Artinya: “Maka barangsiapa mengharapkan perjumpaan
dengan Tuhannya (di akhirat), maka hendaklah ia beramal shalih dan tidak
menyekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya.” (Q.S. al-Kahfi: 110)
Allah swt juga berfirman,
وَلَقَدْ
أُوحِىَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ
عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِّنَ الْخَاسِرِينَ.
Artinya: “Dan
sungguh telah diwahyukan kepadamu dan kepada nabi-nabi sebelummu, bahwa jika
engkau betul-betul melakukan kesyirikan, maka sungguh amalmu akan hancur, dan
kamu benar-benar akan termasuk orang-orang yang merugi.” (Q.S. az-Zumar: 65)
-
Mengingat pentingnya kedudukan
aqidah di atas, maka para Nabi dan Rasul mendahulukan dakwah dan pengajaran
Islam dari aspek aqidah, sebelum aspek yang lainnya. Rasulullah saw berdakwah
dan mengajarkan Islam pertama kali di kota Makkah dengan menanamkan nilai-nilai
aqidah atau keimanan,
Antara beberapa kepentingan
mempelajari ilmu akidah termasuklah:
1.
Supaya terhindar daripad ajaran-ajaran sesat
yang akan merosakan akidah seseorang terhadap Allah swt
2.
Meneguhkan keimanan dan keyakinan kepada
sifat-sifat kesempurnaanNya
3.
Memantapkan akidah seseorang supaya tidak
terikut dan terpengaruh dengan amalan-amalan yang boleh merosakan akidah
4.
Audit dan Timbangan Amalan. Antaranya perkara
yang akan dialami oleh manusia di akhirat ialah hisab dan timbangan amalan
5.
Balasan Syurga dan Neraka. Berdasarkan nas-nas
al-Quran menunjukkan bahawa orang yang mempunyai amalan baiknya banyak sehingga
memberatkan timbangan amalan baik ia akan dimasukan ke dalam syurga, manakala
mereka yang sebaliknya akan dimasukan ke dalam neraka
6.
Dapat mengeluarkan hujah-hujah yang boleh
mematahkan hujah daripada pihak lawan yang cuba memesongkan akidah seseorang
No comments:
Post a Comment